Galapagos - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Marten Sylvia - WaarBenJij.nu Galapagos - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Marten Sylvia - WaarBenJij.nu

Galapagos

Blijf op de hoogte en volg Marten

11 September 2012 | Ecuador, Galápagos

De eerste dag
Op woensdag 5 september werden we voor het eerst wakker van de wekker. We moesten vroeg uit de veren, want om 8 uur vertrok onze vlucht, via Guayaquil, naar Baltra; één van de Galapagos eilanden. Met bus-pont-bus zijn we naar Puerto Ayora op Isla Santa Cruz gereisd. Hier hebben we in het mooiste hotel met zeezicht (lees: betonblok) een kamer geboekt. Precies goed genoeg voor de eerste twee nachten Galapagos.
Tijdens het verkennen van de boulevard, liepen we al snel de eerste zeeleeuw tegen het lijf. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is (en dat is het voor deze beesten op Galapagos ook), stond meneer de zeeleeuw te bedelen bij een viskraampje. Marten is er naast gaan staan, maar stond de zeeleeuw waarschijnlijk zo in z'n nek te hijgen dat hij een snauw kreeg!

Na het passen van de duikuitrusting, hebben we twee mountainbikes gehuurd zodat we het eiland op een iets snellere manier konden verkennen. Het plan was om naar Tortuga Bay te fietsen, wat weliswaar een wandelpad van 2,5 km is, maar Nederlanders kunnen overal fietsen toch?? Niet dus! Daar dacht de bewaker van dit stuk National Park anders over. Dus na 5 minuten konden we de fietsen stallen en de 2,5 km gewoon lopen! Kortom, na een half uurtje wandelen, werden we beloond met een schitterend wit strand. Hier hebben we de eerste grote leguanen op het strand gezien. Zo apart dat je op 2 meter afstand met je fototoestel kan komen en ze niet op of om kijken!

Duiken
Na bijna twee jaar stonden we om 7.30 uur te popelen om weer te mogen duiken. Na een bak thee en 45 minuten rijden naar de andere kant van het eiland, stapten we de boot op richting Bartolome en Cousins. Bij deze twee duikspots hebben we weer zoveel moois van de onderwaterwereld gezien! Binnen no time werden we verrast door een reuzen manta met een spanwijdte van 4 meter! Dat was een mooi begin van de duik. Daarna volgden nog zeeschildpadden (wauw!), zeeleeuwen, een zeepaardje en miljoenen vissen. Echt super!! Terug op de boot kregen we nog een toetje in de vorm van een school dolfijnen achter de boot. Ze speelden in de golfslag van de boot, weer een wauw momentje :D

The New Flamingo
Dat is de naam van de boot waar wij de aankomende 5 dagen de Galapagos archipel mee verkennen, samen met 8 anderen passagiers en 5 crewleden.
Vanaf Baltra Island zijn we naar Playa Blanchas (Isla Santa Cruz) gevaren. Dit was echt het mooiste strand wat we ooit hebben gezien! Na een wandeling langs 2 lagoons en een paar zeeleguanen en twee flamingo's te hebben gespot, zijn we gaan snorkelen. Nog maar net uit het water en terug op het strand, zagen we in de branding (3 meter) voor ons een haai zwemmen! Het bleek een Galapagos haai te zijn, die sierlijk en toch wel een beetje eng met zijn vin boven het water uitstak.

Dag 2
De volgende ochtend stond om 7 uur het ontbijt klaar. Dat klinkt vroeg, maar hier valt dat wel mee. Het is hier vroeg donker en door de "bumpy" rit na het eten, is er geen gezellig avondprogramma.
Na het ontbijt gingen we aan land op Isla Santiago, waar we anderhalve kilometer gelopen hebben op een lavastroom. Op de meeste eilanden in de Galapagos archipel zijn paden aangelegd, zodat bezoekers de rest van het eiland met rust laten. In dit geval waren dat paaltjes op zo'n 100 meter van elkaar en liepen we van paaltje naar paaltje over de lava. Grappig om te weten is dat Isla Santiago, toen Darwin voet aan wal zette, vol was met leguanen. De uitbarsting van de vulkaan was echter na Darwin's komst en de leguanen zijn toen weggegaan. Nu loopt er nog een enkeling rond.
Na de wandeling zijn we gaan snorkelen bij Sullivans Bay. Net toen we uit het water kwamen, zwom er een pinguïn in de branding. Toen Marten zijn flippers weer aan had, was de pinguïn helaas al gevlogen.
Na de lunch zijn we naar Isla Bartolome gevaren en zijn we gaan snorkelen; wat een schitterende plek! Vier white-tip-haaien, twee pijlstaartroggen en heel veel vissen! Ook zijn we tot zo'n 30 centimeter genaderd tot pinguïns die op de rotsen zaten.
Toen we net aan boord waren van de boot, zagen we een haai van zo'n 2,5 meter rond de boot zwemmen. Marten kon het niet laten, dus heeft snel zijn snorkel gepakt en is het water in gedoken. Na zo'n 10 minuten met de haai gedobberd te hebben, waarbij de haai steeds rondjes om Marten heen zwom, is hij toch maar weer de boot op gegaan. De haai, een Galapagos-Shark was groter en enger dan hij dacht!
Voor de namiddag stond een bezoek aan Isla Bartolome op het programma. Op de plek waar we aan land wilden en moesten gaan, lagen echter drie zeeleeuwen die niet van plan leken voor ons op zij te gaan. Dus daar moesten we overheen stappen, haha! Vanaf de top van de vulkaan op Bartolome hadden we een schitterend uitzicht over een groot gedeelte van de Galapagos-archipel, maar vooral over Isla Bartolome en Isla Santiago.

Dag 3
Voor dag 3 staat de westkant van Isla Santiago op het programma. Gisteravond hebben we na het eten een stuk gevaren, zodat we alvast op de locatie van de volgende dag zijn (Playa Espumilla) en gewoon "rustig" kunnen slapen. Na een mooie wandeling over het strand en door de mangrove, zijn we met de panga, een klein motorbootje, gedropt op een mooie snorkellocatie. Weer twee pijlstaartroggen en zes white-tip-haaien (die lagen te slapen onder een rots) gezien! Maar ook een zeehond :) Zeehonden zijn echter, in tegenstelling tot zeeleeuwen, erg schuw en gaan er snel vandoor als mensen te dicht in de buurt komen.

Vervolgens zijn we met de boot via Buccaneers Bay, een baai met een rots die lijkt op een biddende bisschop, naar Puerto Egas gevaren. Dit is een strand met arena negro, oftewel zwart zand. Na een korte wandeling kwamen we bij een rotsachtig gebied uit, waar een zeehond met haar twee dagen oude pup lag. Een heel mooi en leuk gezicht! Verder stikte het in dit gebied van de zeeleguanen, zeehonden en krabben. We hebben bijna een uur zitten kijken naar spelende, wassende en slapende zeehonden en zwemmende leguanen; wat een speciale plek!

Eenmaal terug op het strand, hebben we weer de snorkelspullen gepakt en zijn we het water ingedoken. Vrij snel kwamen we een zeeschildpad tegen, die rustig in onze omgeving bleef ronddobberen en af en toe zelfs bijna tegen ons aanbotste.
Na een half uurtje snorkelen kwamen we twee zeeleeuwen tegen. Nadat Marten achter één was aangezwommen werd de zeeleeuw ook wel erg nieuwsgierig en besloot een aantal keer om hem heen te zwemmen en rondjes te draaien. De zeeleeuw kwam wel tot 20 centimeter dichtbij!

Na deze indrukwekkende gebeurtenissen was het nog niet voorbij voor vandaag, want eenmaal op de boot en varend richting Isla Rabida, onze bestemming voor morgen, sprong een reuzenmanta wel 2 meter boven het water uit! De manta had een spanwijdte van ongeveer 3 meter en de mannetjes schijnen dit te doen om indruk te maken op de vrouwtjes. Dat indruk maken heeft hij bij ons in ieder geval gedaan!

Dag 4
Na een wit en een zwart strand, was het vandaag tijd voor Playa Roja op Isla Rabida. Het was nog vroeg in de ochtend, dus alle luie zeeleeuwen lagen nog voor pampus op dit strand. Oeh, wat kunnen die lui zijn en stinken! Na een stukje lopen over het strand en langs een lagoon (helaas geen flamingo's gespot deze keer), kwamen we weer terug op het strand. Intussen had een arend een mooi plekje in een boom gevonden, op nog geen 2 meter hoogte! Wat een mazzel, want tot op zeker een meter afstand konden wij hem mooi bewonderen. Hij leek ook wel nieuwsgierig naar ons, hij keek ons namelijk steeds met een scheve kop aan! Daarna zijn we nog een stukje omhoog gelopen naar een mooi uitkijkpunt en hebben de wandeling weer afgesloten met een duik in het water. Deze duik was goed voor een speelkwartiertje met een kleine zeeleeuw. Wat was die enthousiast, zeg!

Even verderop (1,5 uur varen) ligt een klein eiland; Sombrero Chino. Na de lunch hebben we hier voor de laatste keer gesnorkeld met onder andere etende zeeleguanen, weer een enthousiaste jonge zeeleeuw, een aantal white-tip haaien en zelfs in de verte een manta! Na het snorkelen zijn we het eiland op gegaan voor een kleine wandeling langs de rotsen. We hebben even stil gestaan op punt van het eiland, waar de golven stuk sloegen tegen de rotsen en waar weer ontelbaar veel zeeleguanen lagen te zonnen. Bijna terug bij het strand waar de panga ons op zou komen pikken, hoorden we van afstand een herrieschopper: grote, dikke papa zeeleeuw was zijn kinderen aan het roepen om aan wal te komen. Daar leek het in ieder geval op, want niet veel later kwamen er twee jongere zeeleeuwen aan zwemmen, strompelden de branding uit, begroetten mama zeeleeuw en papa zeeleeuw was tevreden, haha!

De laatste uren van deze dag op de boot bestond uit varen, varen, eten en nog eens varen. Aangezien we om 22:30 uur pas in de haven van Puerto Ayora zouden zijn en de vaart hierheen weer erg bumpy was, hebben we de slaapzakken gepakt en zijn op het dek gaan liggen. Hier hadden we het minste last van de golven en een beetje frisse wind deed ons ook wel goed.

Dag 5
De laatste ochtend begon erg vroeg, om 6:00 uur zaten we aan het ontbijt! Aangezien de vlucht al om 10:45 uur terug ging naar Guayaquil en we nog naar het Darwin research station gingen, was dit toch echt nodig! Om 7:00 uur liepen we fris en fruitig (de spannende panga rit naar de steiger toe heeft ons goed wakker gekregen, aangezien er behoorlijke golven waren waar we doorheen moesten) over het terrein. Hier hebben we landschildpadden bewonderd van soorten die bijna uitgestorven waren. Doordat ze hier beschermd worden en zich zonder vijanden kunnen voortplanten, is het gelukt om een aantal soorten in takt te houden. Na een aantal jaar worden ze weer terug geplaatst op de eilanden waar ze vandaan komen. Ook hebben we even (letterlijk) stil gestaan op de plek waar Lonesome George is overleden. Toch jammer dat deze schildpad het nou net niet nog drie maanden langer heeft uitgehouden en wij hem nog even konden zien. Ik bedoel, wat is nou drie maanden op een leven van ongeveer 103 jaar?? Precies...! ;)

Na deze geweldige dagen op de Galapagos eilanden, waarin we zoooooooveel moois hebben gezien, moesten we dan toch echt weer verder! Dus op naar Guayaquil en daarna door naar Peru :)

Guayaquil
We verbleven hier in Casa De Romero, een schattig hostel midden in Downtown. Het is een groot appartement op de zevende verdieping van een flat, met een aantal ruime slaapkamers met badkamer en een huiskamer. Best gezellig!
's Middags zijn we langs de boulevard Malecon 2000 gelopen. Deze kwam uit bij een trap van 444 treden, die door een schattig gekleurde straat, Cerro Santa Ana, loopt en uitkomt bij een vuurtoren. Hier hadden we een mooi uitzicht over de stad en de rivieren. Nog een beetje dizzy en met een gevoel of nog op de boot zaten, hebben we de avond rustig aan gedaan en uitgezocht hoe we verder naar Peru gaan reizen. Dit wordt een uitdaging morgen. We blijken namelijk alleen bustickets bij de busterminal te kunnen kopen. De kaartjes moet je eigenlijk een dag van tevoren kopen. Aangezien wij vandaag pas gearriveerd zijn en hier in de avond pas achter kwamen, gaan we morgen op de gok naar de busterminal om twee plaatsjes te bemachtigen. Wordt vervolgd...........

• 15 September 2012 - 14:10

Rina Heuft:

Wauw...Marten en Sylvia , wat een prachtig verslag! Wat zullen jullie genieten. Syl, je schrijft erg leuk, je kan er wel een boekje van uitgeven....:-) Veel plezier verder en ik kijk uit naar de volgende verslagen..... Liefs, Rina

• 23 September 2012 - 10:19

Thea:

Hey Marten en Sylvia,

Leuk om te lezen! Ik ben mijn tripje naar Ecuador en Galapagos nu aan het plannen. Natuurlijk wil ik ook een boottochtje doen op Galapagos. Ik zit wat te Googlen naar boten en ik kom telkens jullie New Flamingo tegen als de meest betaalbare met niet zo heel veel personen.
    Hoe zijn jullie ervaringen, zou je hem aanraden?
    Ook twijfel ik nog of ik hem al vanuit NL moet boeken, ik verwacht in de eerste helft van januari op Galapagos te zijn. Redelijk hoogseizoen en dus het risico dat er als in Quito een reisbureautje binnen stap ook niet zo heel veel opties meer zijn.

Hebben jullie tips voor me?

Groetjes Thea

• 25 September 2012 - 21:26

Marten En Sylvia:

Hoi Thea,

We raden de New Flamingo zeker aan! Het is vrij basic, maar je krijgt een goed ontbijt, goede uitgebreide lunch (zoals overal in Zuid-Amerika) en een stevig avondmaal! Tussendoor ook nog diverse snacks en fruit. Het personeel is erg vriendelijk en leuk. Je bent natuurlijk wel altijd afhankelijk van de andere mensen op de boot.
    De boot heeft meer dan genoeg ruimte om te relaxen en de cabines zijn simpel (maar je slaapt en doucht er alleen maar)..
    Als ik jou was zou ik niet in Quito boeken.
    Wij hebben in Nederland een aantal maanden mailcontact gehad met een Nederlandse vrouw die in Quito woont (www.galapagoslastminutes.com) Zij kan je goed adviseren over wanneer te boeken. Ook hebben we contact gehad met een Amerikaan in Quito, maar Katrien (de Nederlandse) was natuurlijk voor ons wel makkelijk.
    Ik hoop dat je wat hebt aan deze info en als je meer vragen hebt kun je me altijd even mailen via marten_jansen@hotmail.com

• 25 September 2012 - 21:26

Marten En Sylvia:

Hoi Thea,

Als ik jou was zou ik niet in Quito boeken.

• 28 Oktober 2012 - 11:34

Thea:

Heel erg bedankt voor de info. Ik zal Katrien gaan mailen. Ik zie dat jullie ondertussen alweer terug zijn, ik hoop dat het wennen een beetje lukt...