Cusco & Machu Picchu - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Marten Sylvia - WaarBenJij.nu Cusco & Machu Picchu - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Marten Sylvia - WaarBenJij.nu

Cusco & Machu Picchu

Blijf op de hoogte en volg Marten

28 September 2012 | Bolivia, La Paz

Het land der Inca's
Cuzco
Na een hobbelige nachtrit van Arequipa naar Cusco, hebben we onszelf eerst getrakteerd op een stevig ontbijt in een leuk Australisch tentje, Jacks Café.
Vandaag stond een dagje sightseeing in de oude binnenstad van Cusco op de planning, maar omdat we ons best wel gaar voelden door de busritten/excursie van de afgelopen dagen, zijn we eerst heerlijk een paar uur gaan relaxen in het hotel (Apu Wasi). Onderweg naar het hotel hebben we de vierdaagse Inca Jungle Trail voor een scherp prijsje ($170 p.p) geboekt. De aankomende dagen zijn we dus goed onder de pannen!

Bijna helemaal bijgetankt, zijn we 's middags op pad gegaan met de Lonely Planet. Hierin staat een leuke wandelroute door de binnenstad, dus dat leek ons een goed idee. Helemaal omdat de route in de buurt van eetcafé Cholandés komt, een Nederlands eetcafé. Bij de gedachte aan een kroketje, liep ons het water al in de mond, dus tja..... Niet veel later zaten we hier met een heerlijk broodje kroket en een glas melk te lunchen. Wat was dat lekker zeg!! Helaas kon de melk hier niet tippen aan de Hollandse melk, dus we verheugen ons nu al erg op een koud glas melk bij terugkomst. Maar goed, Cusco.... Het is een leuke en sfeervolle stad, waar je op een heerlijk tempo doorheen kan struinen. Ook hier wordt je weer doodgegooid met de standaard souvenir winkeltjes, maar je vindt hier ook wat mooiere boetiekjes.
We hebben de afgelopen week al veel geproefd van de Peruaanse keuken, maar één gerecht stond nog op ons lijstje: Cuy, oftewel cavia. Het schijnt beter en goedkoper te zijn om dit buiten Cusco te eten, maar we waren het nog niet eerder tegen gekomen. Aangezien we geen zin hadden in een taxirit van 40 minuten naar een nabijgelegen dorpje waar ze voor 25 Sol (€8,-) in plaats van 60 Sol (€20,-) cavia op kaart hadden staan, heeft Mart dit gerecht in restaurant Kusikuy besteld. We moesten er wel een uurtje op wachten, maar de presentatie maakte alles goed: een geroosterde cavia, met kop, tanden, pootjes, echt alles er nog aan! De kok kwam het zelf brengen en na wat foto's nam hij het weer terug de keuken in om het eetklaar te maken. Het enige verschil was dat de cavia nu in stukken op je bord lag, inclusief kop met tandjes.... Jammie, haha! Het vlees van de cavia was niet vies, maar het was nou ook niet om over naar huis te schrijven. Het smaakte een beetje als wild konijn, maar er zat lang niet zoveel vlees op de botjes. Wie weet smaakt een tweede keer beter!

Inca Jungle Trail
Dag 1: Mountainbiken
Vandaag zijn we de Inca Jungle Trail gestart. Na een rit met een mini-van door de ietwat chaotische ochtendspits van Cusco, was het busje gevuld en konden we Cusco verlaten. Na een goede rit bergopwaarts, was het tijd om de mountainbikes van het dak te halen, de helm en andere bescherming om te binden en vamos!! Vanwege de hoogte (4500 meter) was het erg koud, ongeveer 5 graden. Daar stond Mart dan, in z'n korte broek! We hebben vier uur lang bergafwaarts gemountainbiked, op de normale autoweg. Gelukkig was er bijna geen verkeer en konden we volgas naar beneden. We hadden een gemixte groep qua nationaliteiten en je zag wel weer dat wij als Nederlanders best goed kunnen fietsen en ook durven.
Hierna zijn we met de mini-van verder gereden naar Santa Maria en kregen een standaard Peruaans diner: Een groentesoep en daarna rijst en kip. Doordat we gestart waren met deelnemers van verschillende tours, bestond de groep in de avond nog maar uit vijf personen. Wel leuk dat we allemaal een beetje dezelfde leeftijd hadden en de groep niet te massaal was. Zo leer je elkaar beter kennen. We hebben de hele avond gekaart en biertjes gedronken :)

Dag 2: Hiken
Met onze spullen voor de aankomende dagen op onze rug, zijn we vanmorgen vroeg de wandeling begonnen (gelukkig konden we onze grote backpacks achterlaten bij het hostel in Cusco). We hebben de eerste twee uur langs een stoffige weg gelopen, waar af en toe auto's voorbij scheurden, met als gevolg dat wij proestend uit een stofwolk tevoorschijn kwamen. Ondanks de muggenspray zaten we ook al aardig onder de bulten. Grrrrrr..... Je kan je misschien wel voorstellen dat wij het even moeilijk hadden met de gedachte dat wij nog twee dagen te gaan hadden! Gelukkig veranderde het pad na twee uur en gingen we echt de bergen in. Het was soms behoorlijk klimmen en dalen op de smalle bergpaden, maar de omgeving was wel erg mooi. We kwamen langs dorpjes van nog geen 5 huizen groot, waar ze heerlijke sappen van de plaatselijke vruchten hadden gemaakt, jammie!! De lekkerste was toch wel de sap van paars mais; Chicha Morada. Na een goede warme lunch (men eet hier meestal 2x per dag warm) en een powernap in een hangmat, konden we weer op weg. We hebben nog ongeveer 3 uur gelopen en als laatste moesten we met een tweepersoons bakje, via een kabelbaan over een wild stromende rivier. Achteraf gezien was de wandeling het waard (op de eerste twee uur na), helemaal omdat de wandeling eindigde bij een natuurlijke hotspring! Hier hebben we uitgebreid gebruik van gemaakt, zodat we weer fris en fruitig richting het dorpje Santa Theresa konden. 's Avonds zijn we na het eten op zoek gegaan naar een bar, maar strandden uiteindelijk op een gezellige campingplaats met muziek, bier en kaarten. Omdat Syl en het Duitse meisje de avond ervoor hadden verloren met kaarten, moesten ze nu midden op het veld de Macarena dansen. Verder danste er niemand, dus ze stonden goed voor schut:-)!

Dag 3: nog meer Hiken
En ook vandaag hebben we weer heel veel gewandeld en ondertussen genoten van de mooie omgeving. De laatste drie uur hebben we over en langs de spoorlijn richting Aquas Caliente gelopen. Dit is het dorp waarvandaan de hike en bussen naar Machu Picchu vertrekken. Ook deze dag zijn we weer geëindigd met biertjes en veel gezelligheid. We zijn op tijd gaan slapen, want om 4 uur gaat de wekker zodat we op tijd boven zijn bij Machu Picchu.

Dag 4: Machu Picchu
Wat ging de wekker vroeg, zeg! We hadden afgesproken om 4:30 uur te vertrekken, zodat we nog voor de eerste buslading boven waren. Balen dat we twintig minuten op onze gids hebben staan wachten! Het was een aardige jongen, maar als gids was hij weinig waard. Zijn Engels was niet best en communiceren leek voor hem erg moeilijk. We konden ook niet alvast op pad, want hij had onze toegangskaarten voor Machu Picchu. Even voor 5 uur gingen we dan eindelijk op pad en na 20 minuten lopen (volgens de gids zou dit 30/40 minuten zijn), kwamen we bij de burg en tevens het punt waar de hike naar Machu Picchu begon. Het was een steile trap van rotsen die ons veel ademnood bezorgde. Ondertussen klim je namelijk behoorlijk! Na een uur waren we dan eindelijk bij de ingang. Doordat we 's ochtends wat tijd met wachten waren verloren, was de eerste bus met toeristen al boven. Gelukkig waren we zo binnen en hebben we het mooie Machu Picchu bewonderd. Wat een plaatje zeg!! Van onze gids kregen we toch nog een kleine rondleiding en de welgemeende excuses voor zijn actie deze morgen. Het lag aan het restaurant die de lunchbox verzorgt, terwijl Syl hem vanochtend na wat zoeken aantrof in zijn kamer en hij volgens zijn collega's nog niet klaar was! Maar goed, de boosheid binnen de groep trok al snel weg toen we eenmaal het mooie Machu Picchu hadden gezien. We hebben er uren rondgewandeld en lekker relaxed gezeten. We hadden geen toegangskaarten om de berg Wayna Picchu te beklimmen, maar achteraf gezien waren we hier niet rouwig om. We hadden namelijk een schitterend uitzicht en bovendien hadden we al genoeg gelopen en geklommen de afgelopen dagen!
Uiteindelijk zijn we met de bus terug gegaan naar het dorp. We hadden behoorlijk honger, dus hebben we met de groep Mexicaans gegeten en in een bar nog een biertje gedronken. Om 19:00 uur zaten we in de trein en na een overstap op de bus, waren we rond 23:00 uur terug in Cusco. Om de week af te sluiten, zijn we met het groepje nog even een Ierse Pub ingedoken. We hebben het super gezellig gehad en we hebben er leuke contacten aan over gehouden. Om middernacht ging toch echt bij ons het lichtje uit en zijn we terug gegaan naar het hostel. Morgenochtend vertrekken we met de bus naar Puno aan het Titicacameer, om vanaf daar door te reizen naar Bolivia.

Puno & de grens
Vanochtend zijn we om 8.30 uur vertrokken vanuit Cusco. Na een fijne busrit kwamen we om 15:30 uur aan in Puno. Vanuit dit dorpje is het mogelijk om door te gaan naar de grens, maar aangezien deze al rond 18:00 uur zou sluiten, waren we genoodzaakt hier een nachtje te verblijven. Echter bleek op het busstation dat de grens later zou sluiten en er nog kleine busjes binnen een half uur zouden vertrekken naar de grens. In Puno was weinig te beleven, dus het leek ons een prima idee om vanavond al in het leuke plaatsje Copacabana te overnachten. Toen we om 18.35 uur bij de grens aan kwamen en voor het laatste stuk een tuktuk en taxi hadden genomen, bleek de grens net 5 minuten dicht te zijn! Daar staan we dan, met ons goede gedrag en geen taxi chauffeur die het niet nodig vond om ons hierover te informeren..... Grrrr! Er zat dan ook niets anders op dan een tuktuk terug naar het verlaten grensdorpje Yunguyo te pakken en daar een hostel te zoeken. Gelukkig was deze snel gevonden en na een simpele maaltijd zijn we op tijd gaan slapen, zodat we morgenvroeg alsnog de grens kunnen passeren.

Copacabana
Om 7.30 uur stonden we al bij de grens en binnen tien minuten stonden we op Boliviaanse grond. We hebben de dag doorgebracht in de hangmat bij het hotel en in een strandstoeltje aan het Titicacameer. We hebben gedineerd bij een tentje met live muziek. Vanavond stond onder andere het plaatselijke panfluit orkest op het programma. Het was heel schattig: 4 jochies netjes gekleed in overhemd, waarvan 1 met een trommel die duidelijk uitstraalde de maat echt wel kon houden en zich zichtbaar verveelde. De andere drie speelden een ensemble op de panfluit, met af en toe een nootje er naast. Daarna kwam nog de Chileense Jack Johnson met zijn gitaar, die een aardige sound had. Het was weer een heerlijk relaxed dagje!

Op woensdag zijn we na een stevig ontbijt om 13.30 uur in de bus gestapt, met als bestemming La Paz. Gelukkig hebben ze gisteren gestaakt, waardoor er vandaag geen wegblokkades zijn.
Op dus naar La Paz........

Inmiddels zijn we alweer weg uit La Paz, maar aangezien we een beetje achterlopen met het reisverslag en dit verhaal anders wel heel lang zou worden, komen die verhalen volgende keer:-)!