Argentinië - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Marten Sylvia - WaarBenJij.nu Argentinië - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Marten Sylvia - WaarBenJij.nu

Argentinië

Blijf op de hoogte en volg Marten

12 Oktober 2012 | Argentinië, Buenos Aires

Argentinië
Salta
Na een lange, maar minstens even mooie busreis dwars door het Andes gebergte kwamen we op vrijdagavond rond half negen aan op het busstation van Salta. Na even snel een pizzaatje en voor Syl een empanada en twee hot dogs was het tijd om de een taxi te regelen. We hebben namelijk een huisje gereserveerd in Vaqueros, een plaatsje zo'n 20 kilometer ten noorden van Salta. Na een half uurtje rijden kwamen we aan bij "Killa Sumaj", wat de naam is van het landgoed. We werden hartelijk ontvangen door Letty, de Nederlandse eigenaresse, en haar twee honden Teide en Pique.
Op het stuk grond staan een aantal huisjes, waarvan wij verblijven in el Hornerito, oftewel het vogelnestje. Het huisje is door Letty zelf gebouwd en geïnspireerd op een vogelnest. Alles voor een paar dagen relaxen en ontspannen is aanwezig, precies wat we nodig hebben:-)!
De volgende dag zijn we, na uiteraard flink te hebben uitgeslapen, naar de hoofdstraat van Vaqueros gelopen. Hier zijn wat supermarktjes en groenteboeren, waar we boodschappen hebben gedaan voor de aankomende dagen. Er zit ook een mooie keuken in het huisje, dus we verzorgen weer even ons eigen eten. In de hoofdstraat zit ook een tentje waar je volgens Letty hele lekkere empanadas kan eten. Dit moesten we natuurlijk even uitproberen. Empanadas zijn met kaas, kip of iets anders gevulde bladerdeegbroodjes, die in gefrituurd worden of in de oven gaan. Deze omgeving schijnt de beste van Argentinië te zijn om empanadas te eten en bij dit tentje komen ze uit de frituur. En wat zijn ze hier lekker!
Op zondag zijn we in de middag met de bus naar Salta gegaan. We kwamen aan op Plaza 9 de Julio en hebben daar om te beginnen even een lekker ijsje gegeten.
Omdat het tussen 1 en 5 uur overal uitgestorven is vanwege de siësta, zijn we begonnen in het MAAM-museum. Dit museum gaat over archeologische vondsten met betrekking tot offer-rituelen van de inca's en het was heel erg interessant. In 1999 hebben archeologen in de Andes drie geofferde kinderlijkjes gevonden die door het klimaat nog geheel intact waren. Nu klinkt dat luguber, maar met alle informatie die je erbij krijgt verdwijnt dit lugubere idee. In het museum wordt één van de kinderen tentoongesteld en elke 6 maanden rouleren ze het kind. Op deze manier worden ze goed geconserveerd. Het was erg interessant om te zien en vooral om erover te lezen. Eigenlijk is het museum één groot boek en lees je alle informatie die op de muren gedrukt staan.
Na het museum zijn we naar een, volgens Letty, leuke markt gegaan; Mercado Artesenal. Was natuurlijk niks aan, haha! Dan maar naar de wat toeristische straat Paseo Bascace. Hier was het vrij druk en na wat geslenter hebben we de rest van de avond lekker op een terras gezeten. Omdat het toch wat afkoelde hebben we binnen een hapje gegeten en zijn we daarna met de taxi (de bus is toch een beetje voor de paupers;-)) terug naar Vaqueros gegaan.
Na nog eens twee dagen helemaal niks doen behalve eten, drinken, lezen, kaarten en luieren, was het dinsdagavond tijd om naar onze laatste bestemming te gaan: Buenos Aires. De vlucht vertrok netjes op tijd om 20.10 uur en tweeëneenhalf uur later zaten we in de taxi naar ons hotel.

Buenos Aires
We verblijven in Buenos Aires midden in de stad in Yira Yira Guesthouse. Een mooi groot oud herenhuis, waarvan de eigenaresse Paz een aantal kamers verhuurt. Aangezien we best moe zijn en er de komende dagen veel op de planning staat, duiken we meteen het lekkere grote gbed in.

Dag 1
Woensdagochtend gaat om 08.00 uur de wekker, want om 08.30 uur staat het ontbijtje klaar. Na wat tips van Paz gaan we op stap. We besluiten vandaag vooral de noordelijke Barrio's (buurten) te doen, want in het centrum zijn vandaag veel stakingen van diverse vakbonden. Volgens Paz kunnen we dat beter mijden en het centrum morgen verkennen.
We beginnen in de drukke winkelstraat Avenida Santa Fé, waar letterlijk geen einde aan komt! Overal winkels en gigantische malls met winkels. Na 2,5 uur wandelen duiken we de wijk Palermo Viejo in. Dit is de hippe wijk met veel cafeetjes, restaurants en boetiekjes. Nog niet zo lang geleden was dit een artistieke wijk met veel kunstenaars en dat zie je nu nog wel terug in de boetiekjes en op straat. De prijzen liggen hier helaas vrij hoog (vaak hoger dan in Nederland), dus behalve een tas voor Syl kopen we verder niks. De tas hebben we trouwens op Murillo gekocht. Een straat met alleen maar lederwinkels, dus niet eens in Palermo Viejo zelf!
Met een grote boog zijn we teruggelopen richting het centrum van Buenos Aires, met een tussenstop in de wijk Recoleta, waar de beroemde begraafplaats is. Na even gezocht te hebben, vonden we het graf van Evita; ook weer gezien!
Rond een uurtje of 18.00 waren we terug in ons hotelletje en heeft Syl even een powernappie gedaan.
Op advies van Paz zijn we om 20.30 uur naar Parrilla Peña gelopen (straat: Rodriquez Peña). Dit is een restaurantje waar eigenlijk alleen maar locals komen en waar ze geweldige steaks hebben. Wat een goede tip! Heel druk en gezellig en het vlees was fantastisch! We hadden samen een rib-eye genomen en dat is meer dan genoeg:-)! Met een goede fles Argentijnse rode wijn erbij sloten we de eerste dag in stijl af.

Dag 2
Vandaag zijn we het centrum gaan verkennen. We hebben een leuke stadswandeling langs allerlei hoge, grote en oude gebouwen en straten gemaakt. Wat een wereldstad is dit, zeg! De verkeersader " Avenida 9 de Julio" is echt gigantisch! Om er een beetje beeld bij te krijgen: Hij is wel 20 banen breed. Toen we de eerste avond met de taxi de stad in kwamen rijden, was deze straat vrij rustig en hadden we het idee dat we op een landingsbaan van het vliegveld beland waren ;-) In het midden staat een enorm stenen standbeeld in de vorm van een naald, de "Obelisco", die in 1936 geplaatst is ter viering van het 400 jarig bestaan van Argentinië. Even verderop is het hoofd van Evita aan de zijkant van een gebouw te zien. Aan weerskanten staan ook gigantische gebouwen waar hotels, bedrijven en het beroemde Teatro Colón gevestigd zijn. Kortom, een giga-straat!

's Middags hebben we de taxi gepakt naar de wijk Boca en zijn we het voetbalstadion van Boca Juniors, La Bombonera, in geweest. Wat jammer dat we niet in het weekend hier waren, want dan hadden we zeker een wedstrijd bezocht (volgende keer;-)). Het stadion oogt niet zo groot, maar door de stijle tribunes kunnen er ongeveer evenveel mensen in als in de ArenA. Na het stadion zijn we een paar straten verder gelopen (de enige veilige straten binnen de wijk La Boca) naar een aantal straatjes met de beroemde gekleurde huizen, Caminito. Het was een beetje boel toeristisch, dus we zijn hier niet heel lang blijven hangen. Even verderop ging de bus terug richting het centrum. Halverwege zijn we uitgestapt in de wijk San Telmo. Deze oude volkswijk is nu erg hip en trendy en één van de leukste wijken van Buenos Aires. We hebben hier wat gescharreld en zijn uiteindelijk beland op Plaza Dorrego. De temperatuur was aangenaam, de zon scheen volop en het bier smaakte goed. Daarbij kregen we ook nog een kleine Tango show :-) Daarna zijn we de stoffige Mercado San Telmo ingelopen. Een markt voor groente, antiek en nog veel meer. Een beetje "stoffig", maar wel met hele leuke vintage leren tassen. Dus tja, hier kocht Syl dan ook tas nummer twee :D
Na deze geslaagde dag waren onze benen behoorlijk moe en hebben we de bus naar het hotel gepakt. Het busnet in Buenos Aires is na een beetje uitvogelen een makkelijke en goedkope manier van reizen. De taxi zijn hier overigens ook hartstikke betaalbaar en veilig. Na wat rust/powernap zijn we weer naar hetzelfde restaurant als gisteren gegaan. Het eten en sfeer was zo goed, dat we bang zijn dat andere restaurants tegenvallen. Bovendien hebben we vanavond met David en Lucette afgesproken (De Brit en Australische die we hebben leren kennen tijdens de Uyuni tour) hier te gaan eten. Vanavond waren we er een half uur eerder, om 20.00 uur. Om 19.55 uur stond gewoon een rij met locals te wachten om het restaurant in te gaan! We hebben we heerlijk vlees gegeten. Vanavond kozen we voor de hazenbiefstuk, heerlijk mals :D Wat zullen wij het vlees van hier gaan missen. David en Lucette waren de wijnexperts sinds hun verblijf in Mendoza, dus zij kozen een heerlijke wijn uit (tip van Flip: Alta Vista Premium Malbec). Na dit heerlijke etentje zijn we met de taxi naar een plaatselijke Tango Milonga (Niño Bien) geweest. Dit is een avond waarop mensen die de tango kunnen dansen, heen gaan voor gezelligheid, een drankje en om tussendoor de tango dansen. De vrouwen worden gevraagd door de man en iedereen danst rond en tussen elkaar door in het midden van de zaal. We hebben hier een aantal uur gekletst, gekeken en gedronken. Het was weer erg gezellig!

Dag 3
Vandaag is ons laatste dagje in Zuid-Amerika! Vanavond vliegen we terug, via Madrid, naar Amsterdam. Aangezien het gisteravond voor onze vakantieperioden laat was geworden, 01.30 uur, kozen we vandaag voor een laat ontbijtje. Om 10.30 uur zaten we weer bij Paz aan de ontbijttafel. Daarna hebben we voor de allerlaatste keer onze tassen ingepakt. Wel weer een lekker vooruitzicht om de eerstvolgende keer kleding uit een kledingkast te kunnen pakken, in plaats van de vacuüm opbergzakken. We zijn vandaag richting de waterkant (Puerto Mardero) gelopen en ontdekten weer een heel ander stukje van Buenos Aires. Het is een erg hippe en moderne wijk. De grootste zakencentra staan hier omheen gebouwd. We hebben een heel stuk gewandeld over de gezellige boulevard. Via het centrum zijn we naar één van de beste ijssalons van Buenos Aires gelopen, namelijk Heladería Cadore. Hier hebben we allebei een 1/4 liter ijs gegeten, jammie!! Het ijs is hier door de Italiaanse invloeden, minstens zo goed als in Italië of misschien wel beter.
Op het moment dat we dit schrijven, zitten we nog uit te buiken op Plaza de Peña, een klein stadspark. We gaan zo met de taxi naar het vliegveld en vliegen vanavond om 21.30 uur weer terug naar Nederland.

We hebben weer een super mooie reis gemaakt: zoveel diversiteit, mooie landen, leuke mensen, schitterende natuur, oudheden en ook leuke steden! Een reis die we nooit zullen vergeten....